Hibrid ve Elektrikli Taşıtlar Teknolojisi - Programı Bilgileri   
Dili Türkçe
Süresi (Yıl) 2
Azami Süresi (Yıl) 4
Kontenjanı 40
Staj Durumu Var
ÖSYM Tipi TYT
Program İçeriği

 HİBRİD VE ELEKTRİKLİ TAŞITLAR TEKNOLOJİSİ PROGRAMI



GENEL BİLGİ



Dünyanın belli başlı ekonomilerine ve nüfus oranlarına sahip ülkelerinin, karşı karşıya kaldıkları petrol endüstrisine bağımlılık, petrolün hızlı tüketimi, içten yanmalı motorların çevreye yaydığı emisyon oranlarının dünyayı tehdit etmektedir ve insanları alternatif enerji kaynaklarını kullanmaya teşvik etmektedir. Günümüz dünyasında çevreye duyarlı, daha ekonomik enerjinin üretilip, depolanmasının yanında kullanım alanlarının da geliştirilerek genişletilmesi konusunda da büyük bir çaba sarf edilmektedir. Gelişen teknolojilerin başında yer alan otomotiv sektöründe de elektrikli araç kullanımına yönelik hızlı bir eğilim mevcuttur.



Elektrikli ve hibrid araç endüstrisinde önde gelen otomobil markalarının birbiri ardına ürettiği modeller, yaşam alanlarında kendini göstermeye başladı. Geleceği yakalayan fikirleri şimdiden günlük hayata adapte etmek konusunda Türkiye, diğer ülkeler gibi hibrid ve elektrikli araç teknolojisini ve bu alandaki yenilikleri yakından takip etmenin yanı sıra yerli ve milli otomobil teknolojisinde elektrik tahrikli taşıtlar üretmeyi amaçlamaktadır.



Günümüzde teknolojik gelişmeler incelendiğinde Türkiye’de elektrikli araç şarj istasyonlarının sayısının giderek artışı dikkat çekmektedir. Yeni yaşam anlayışının modern çağ ile dönüşüme girmesi ile beraber elektrikli ve hibrid araçların kullanımında ülkemiz de adımlarını hissedilir şekilde atmaya başlamıştır. Buna en iyi örneklerden biri de Türkiye’de üretilecek yerli otomobilin elektrikli olmasıdır. Yapılan araştırmaların odak noktasında elektrikli tahrik sistemlerinin araçlar içerisinde kullanılmasına olanak sağlayan tamamı elektrikli ya da hibrid elektrikli araçlar yer almaktadır. Otomotiv endüstrisindeki teknolojik gelişmelerin hızlanması ile bu alanda yapılan büyük ölçekli yatırımlar ve sektörün nitelikli ve rekabete uygun insan kaynağına olan ihtiyacı Hibrid ve Elektrikli Taşıtlar Teknolojisi programının kuruluşuna zemin hazırlamıştır.



Öğrencilerin mezun olabilmeleri için program müfredatında zorunlu ve seçmeli statüde bulunan 120 AKTS değerindeki tüm derslerden başarılı olmaları, en az 2.00 Genel Ağırlıklı Not Ortalamasına (GANO) sahip olmaları ve 30 iş günü süren stajlarını yapmaları zorunludur. Programdan mezun olan kişiler, “Hibrid ve Elektrikli Araçlar Teknikeri” ünvanını almaktadırlar.



AMAÇ



Yüksekokulumuz bünyesinde yer alan Hibrid ve Elektrikli Taşıtlar Teknolojisi Programı ile ulusal ve kültürel değerlere duyarlı, teorik bilgileri pratikle birleştirebilen, çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alan, mesleğinin gereklerini yerine getirebilen, alanında sorunları algılayan, çözümler üretebilen, teknolojik gelişmeleri izleyen, analitik düşünme yeteneğine, takım çalışmasına, deneyim ve uygulama becerilerine sahip sorumluluk sahibi, görev bilinci yüksek, mesleğiyle ilgili etik ilkelere göre hareket edebilen, fiziksel ve ruhsal açıdan sağlıklı bir yapıya sahip, ilk yardım bilgisi, işçi sağlığı ve iş güvenliği hakkında bilgi sahibi Hibrid ve Elektrikli Taşıtlar Teknolojisi sektöründe görev alacak insan gücü yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.



SUNULAN OLANAKLAR



Okulumuzda, Afyon Kocatepe Üniversitesi’nin en yeni ve en büyük fizikî alanına sahip eğitim yapıları bulunmaktadır. Okulumuzun bünyesinde, tüm bölümlerin ortak kullanabileceği; tamamı internet erişimine sahip ve gerekli uygulamaların yüklü olduğu bilgisayarları bulunan dört adet bilgi-işlem laboratuvarı, iki adet çizim salonu, iki adet amfi, tamamında projeksiyon olan derslikler, öğrencilerin sosyalleşebileceği geniş yerleşke, konferans salonu, kafeterya, yemekhane ile üniversitemize ait yarı olimpik yüzme havuzu ve spor salonu bulunmaktadır. Ayrıca Hibrid ve Elektrikli Araçlar, Raylı Sistemler Yol Teknolojisi ve Makine Programına tahsisli; uygulamalı derslerin yürütüldüğü zengin donanımına sahip eğitim binası ve aşağıdaki fiziksel imkanlar öğrencilerimizin kullanımına sunulmaktadır;



Makine Atölyesi,



RYS Atölyesi



Soyunma Odası,



Projeksiyonlu Derslik,



Öğretim Elemanları Odası



Hibrid ve elektrikli taşıtlar atölyesinde aktif şekilde kullanılan;



Eğitim Motorları,



Eğitim Şanzımanları,



Oto Kaldırıcı Lift,



Komprosör Sistemi,



Kaynak Makinaları,



3D Yazıcı bulunmaktadır.



DİKEY GEÇİŞLE GEÇİLEBİLECEK 4 YILLIK (LİSANS) BÖLÜMLERİ



Elektrik Mühendisliği



Elektrik-Elektronik Mühendisliği



Elektronik Mühendisliği



Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği



Makine Mühendisliği



Mekatronik Mühendisliği



Otomotiv Mühendisliği



 



İSTİHDAM OLANAKLARI



Savunma sanayi şirketleri



Elektrikli araç üretimi yapan şirketler



Hibrid araç üretimi yapan şirketler



Hibrid ve elektrikli araçlara parça üretimi yapan şirketler



Hibrid ve elektrikli araç çalışması için ihtiyaç duyulan özel pil tesisleri



Üretim sürecinden sonra kalite kontrol planlama yapmak isteyen şirketler



Araç modernizasyonu doğrultusunda hizmet veren şirketler



Otomotiv elektroniği kapsamında çalışan şirketler



Hibrid ve elektrikli araçlarda kullanılan tesisatların projelerini hazırlayan şirketler



Hibrid ve elektrikli ek ünitelerini geliştiren şirketler



Hibrid ve elektrikli araçlar ve bu araçlarda kullanılan parçalar için Ar-Ge çalışmalar yürüten kurum ve laboratuvarlar



Elektrik teknolojisini kullanan hava taşıtlarının üretildiği şirketler



TÜVTURK istasyonları


Anabilim Dalı Başkanı
Doç. Dr. METİN ERSOY
Tarihçe
Meslek Yüksek Okulu’nun temeli 1976 yılında atılmıştır. Belirli mesleklere yönelik, ülkenin sanayi ve diğer hizmet sektörlerinde ihtiyaç duyulan “meslek elemanları” yetiştirmek amacı ile Milli Eğitim Bakanlığı’nın YAYKUR Örgün Öğretim Kurumu’na bağlı olarak 1976-1977 öğretim yılında eğitim vermeye başlamıştır. Yüksekokul bünyesinde açılan ilk programlar Muhasebe, İnşaat ve Elektrik programlarıdır.
1983 yılında yüksek öğretim kurumlarının yeniden teşkilatlanması hakkında çıkarılan 2809 sayılı kanunla Anadolu Üniversitesi’ne bağlanmıştır. 1992 yılında ise yeni kurulan Afyon Kocatepe Üniversitesi’ne bağlanmış ve İ.İ.B.F. ile bu üniversitenin ilk nüvesini teşkil etmiştir.
Üniversite bünyesine geçmesiyle başlayan eğitim hamleleri Afyon Meslek Yüksekokulu’nu bugünkü seviyesine ulaştırmıştır. Gerek öğrenci sayısı, gerekse program sayısı bakımından Türkiye’deki meslek yüksekokullarının en büyüklerinden birisidir.
1980’lı yıllarda gelişmeye başlayan “mermercilik” sektörüne nitelikli eleman ihtiyacını karşılamak üzere Yüksekokul bünyesinde “Mermercilik Programı” açılmasına karar verilmiş ve bu amaçla Afyon’un tüm sanayici ve yöneticileri el ele vererek bir bina yapma kampanyası başlatmışlardır. İzmir Yolu üzerinde bulunan ve bugün “Ali Çetinkaya Kampüsü” adını alan 200.000 metrekarelik kampus alanında, 1988 yılında temeli atılan bina 1992-1993 öğretim yılında faaliyete geçmiştir. Başlangıçta değişik binalarda hizmet veren Afyon Meslek Yüksek Okulu da; Afyonluların, Mahalli Yöneticilerin ve Hayırsever İş Adamlarının katkılarıyla kendi binasına kavuşmuştur. Daha sonra da kampus alanında Afyon Eğitim Vakfı tarafından bir “Sosyal tesis” binası yapılarak okula devredilmiştir.
Afyon Meslek Yüksekokulu bünyesinde bulunan 18 bölümün altında 24 programla eğitim ve öğretimine devam etmektedir. Hibrid ve Elektrikli Taşıtlar programına halen öğrenci alımı yapılmaktadır.
Kazanılan Derece
Program mezunlarına önlisans diploması verilmektedir
Kabul Koşulları
(1) Lise Diploması, (2) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen, ülke çapında merkezi bir öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı ile yerleştirme. Adaylar, merkezi sınav puanları ve lise genel not ortalamalarından oluşan bileşik puanlarına göre programlara erişim sağlarlar.
Üst Kademeye Geçiş
Mezun öğrenciler dikey geçiş sınavı (DGS) ile mühendislik fakülteleri ve teknoloji fakültelerinin; makine mühendisliği, otomotiv mühendisliği, ve ilgili diğer bölümlerine dikey geçiş yapabilmektedir.
Mezuniyet Koşulları
Öğrencilerin mezun olabilmeleri için program müfredatında zorunlu ve seçmeli statüde bulunan 120 AKTS değerindeki tüm derslerden başarılı olmaları, en az 2.00 Genel Ağırlıklı Not Ortalamasına (GANO) sahip olmaları ve 30 iş günü süren stajlarını yapmaları zorunludur.
Mezun İstihdam Olanakları
Savunma sanayi şirketleri

Elektrikli araç üretimi yapan şirketler

Hibrid araç üretimi yapan şirketler

Hibrid ve elektrikli araçlara parça üretimi yapan şirketler

Hibrid ve elektrikli araç çalışması için ihtiyaç duyulan özel pil tesisleri

Üretim sürecinden sonra kalite kontrol planlama yapmak isteyen şirketler

Araç modernizasyonu doğrultusunda hizmet veren şirketler

Otomotiv elektroniği kapsamında çalışan şirketler

Hibrid ve elektrikli araçlarda kullanılan tesisatların projelerini hazırlayan şirketler

Hibrid ve elektrikli ek ünitelerini geliştiren şirketler

Hibrid ve elektrikli araçlar ve bu araçlarda kullanılan parçalar için Ar-Ge çalışmalar yürüten kurum ve laboratuvarlar

Elektrik teknolojisini kullanan hava taşıtlarının üretildiği şirketler

TÜVTURK istasyonları
Ölçme ve Değerlendirme
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için teorik derslerin en az % 70`ine, uygulamalı derslerin en az % 80’ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için ara sınav, yarıyıl sonu sınavı ve bütünleme sınavına tabi tutulurlar. Tüm sınavlar önce 100 puan üzerinden sonra 4 lük sistemle değerlendirilir.



https://obs.aku.edu.tr/oibs/bologna/progAbout.aspx?lang=tr&curSunit=422403