Çocuk Gelişimi - Programı Bilgileri   
Dili Türkçe
Süresi (Yıl) 2
Azami Süresi (Yıl) 4
Kontenjanı 80
Staj Durumu Var
ÖSYM Tipi TYT
Program İçeriği

 



GENEL BİLGİLER



Afyon Kocatepe Üniversitesi Çay Meslek Yüksekokulu Çocuk Gelişimi Programı, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı Meslek Lisesi, Kız Meslek Lisesi, Çok Programlı Lise ve Mesleki Açık Öğretim Lisesi Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanı mezunlarının sınavsız dikey geçiş imkânı ile girebilecekleri 2 yıllık bir öğretim programıdır. Çocuk Gelişimi Programını bitirenlere “Afyon Kocatepe Üniversitesi Afyon Meslek Yüksekokulu Ön Lisans Diploması” verilir. Programa her yıl yaklaşık 40 öğrenci alınmaktadır. Öğrencilerin mezun olabilmeleri için 2.00 ortalamayı sağlamaları ve 30 iş gününü kapsayan bir stajı tamamlaması zorunludur.



AMAÇ



Çocuk Gelişimi Programı’nın temel amacı, çocuk gelişimi ve eğitiminin önemini benimseyen, 0–6 yaş çocuklarının gelişim özelliklerini tanıyıp, alışkanlık ve gereksinimleri konusunda bilgi kazanmış, çocukların karşılaşabilecekleri sorunlara önlemler alabilen elemanlar yetiştirmektir. Bununla birlikte programda özel eğitime gereksinim duyan çocukları tanıyıp, bu çocuklar için uygun eğitim ortamını düzenleyebilen, anne sağlığı konusunda bilinçli olan teknik elemanlar yetiştirmek amaçlanmaktadır. Programın diğer amaçları kısaca özetlenirse yukarıda sözü edilen yaş grubu çocuklarında görülebilen hastalıkların belirtileri hakkında bilgi sahibi olan, bu konuda korunma yollarını ve hastaya bakım tekniklerini bilen, ilk yardım konusunda temel bilgi ve beceriye sahip nitelikli elemanları bu alana kazandırmak; çocukların gelişim düzeylerine ve gelişen teknolojiye uygun, eğitici oyuncaklar hazırlamak, kullandığı makine araç ve gereçlerin bakım ve onarımını yapabilen, çalışılan yerde günlük mönü ve yiyecekleri ilkelerine uygun hazırlayabilen elemanlar yetiştirmek şeklinde sıralanabilir.



Bu programda öğrenim görmek isteyen adayların, çocukları seven, hoşgörülü, sabırlı, demokratik, insan ilişkilerinde başarılı ve yeniliklere açık, el becerilerine sahip, yaratıcı, üretken, enerjik ve dışa dönük, çalışmaktan, okumaktan ve sürekli araştırma yapmaktan yılmayan, görsel sanatlara (Müzik, Resim, Drama, Oyun gibi) ilgi duymak gibi özellikler taşıması gerekmektedir.



PROGRAM EĞİTİM AMAÇLARI



1- Erken çocukluk eğitimi veren resmi-özel kurum ve kuruluşlarda öğretmen ve yardımcı öğretmen olarak görev alır.



2-Dikey geçiş sınavı ile lisans eğitimlerine devam ederek okul öncesi öğretmenliği, çocuk gelişimi, özel eğitim, sağlık yönetimi ve sosyal hizmetler bölümlerine geçiş yapar.



3-Toplumdaki farklı sektörlerde; özel araştırma ve danışmanlık merkezlerinde anne-baba eğitimcisi, sağlık merkezlerindeki çocuklara ve çalışan ebeveynlerin çocuklarına bakıcı eleman, çocuk yayınları ve oyunları sektörlerinde tasarımcı olarak görev alır.



SUNULAN OLANAKLAR



Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı kız meslek liseleri ile ortak yürütülen bir program olduğu için bu okulların derslik, atölye ve oyun odalarından yararlanılmaktadır.



İSTİHDAM OLANAKLARI





  • Özel kreş ve anaokullarında idareci, öğretmen ve öğretmen yardımcısı,




  • Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde idareci, öğretmen ve öğretmen yardımcısı,




  • Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı anaokulu ve İlköğretimlere bağlı anasınıflarında usta öğretici,




  • Özel araştırma ve danışmanlık şirketlerinde ana-baba eğitimcisi,




  • Ana Çocuk Sağlığı Merkezleri’nde, Yataklı Tedavi Veren Kurumlarda ve Sosyal Hizmetler Çocuk Esirgeme Kurumları’nda bakıcı anne,




  • Çocuk yayınları ve oyuncakları sektörlerinde tasarımcı,




  • Çalışan anne – babaların çocuklarına çocuk bakım elemanı, olarak çalışabilmektedir.





           Mezunlar ayrıca “Meslek Yüksekokulu Mezunları ve Açık öğretim Ön lisans Mezunlarının Lisans Programına Geçiş Yönetmeliği”nden yararlanılarak alanlarında kontenjan açıldığı takdirde dikey geçiş sınavı ile lisans programlarına kayıt hakkı kazanabilir.


Bölüm Başkanı
Öğr. Grv. Veysel ÖZKAN
Tarihçe
Çocuk Gelişimi Programı, 0-18 yaşlar arasına kadar normal ve farklı gelişim özellikleri gösteren, özel gereksinimi olan, korunmaya muhtaç ve hastanede yatan çocukların tüm gelişim alanlarını (zihinsel, dil, fiziksel, sosyal ve duygusal gelişimler ile öz bakım becerileri) destekleyici programlar geliştirmenin yanında çocuğa, aileye, profesyonellere ve topluma hizmet sunan çocuk gelişimcisi yetiştirmek amacıyla kurulmuştur.
Kazanılan Derece
Programı başarı ile tamamlayan mezunlara Çocuk gelişimi programcılığı alanında ön lisans diploması verilmektedir.
Kabul Koşulları
(1) Lise Diploması, (2) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen, ülke çapında merkezi bir öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı ile yerleştirme. Adaylar, merkezi sınav puanları ve lise genel not ortalamalarından oluşan bileşik puanlarına göre programlara erişim sağlarlar.
Üst Kademeye Geçiş
Mezun olanlar ile son sınıfta olup da staj dışındaki mezuniyet şartlarını yerine getirmiş olanlar Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile alanlarındaki lisans programlarına yerleştirilebilmektedirler.
Mezuniyet Koşulları
Bölümümüzden önlisans derecesini elde etmek için öğrencilerin, aldıkları tüm zorunlu ve seçmeli derslerde başarılı olması gerekmektedir. En
az 240 AKTS'yi tamamlaması ve ağırlıklı genel not ortalamalarının en az 2,0 olması gerekmektedir.
Mezun İstihdam Olanakları
Özel kreş ve anaokullarında idareci, öğretmen ve öğretmen yardımcısı,
Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde idareci, öğretmen ve öğretmen yardımcısı,
Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı anaokulu ve İlköğretimlere bağlı anasınıflarında usta öğretici,
Özel araştırma ve danışmanlık şirketlerinde ana-baba eğitimcisi,
Ana Çocuk Sağlığı Merkezleri’nde, Yataklı Tedavi Veren Kurumlarda ve Sosyal Hizmetler Çocuk Esirgeme Kurumları’nda bakıcı anne,
Çocuk yayınları ve oyuncakları sektörlerinde tasarımcı,
Çalışan anne – babaların çocuklarına çocuk bakım elemanı, olarak çalışabilmektedir.
Ölçme ve Değerlendirme
Alınan her ders için dersin öğretim üyesi tarafından aşağıdaki değerlendirme notlarından biri verilir. Tabloda harf notları, katsayıları ve bunların yüzdelik karşılıkları görülmektedir.


Harf Notu Değerlendirme Katsayı Yüzdelik Değer
AA Mükemmel 4.0 90 – 100
BA Pekiyi 3.5 85 – 89
BB İyi 3.0 75 – 84
CB Orta 2.5 70 – 74
CC Başarılı 2.0 60 – 69
DC+ Şartlı Başarılı 1.5 50 – 59
DC Başarısız 1.5 50 – 59
FF Başarısız 0.0 0 – 49
YT Yeterli -- --
MU Muaf -- --

DC+ : Şartlı Başarı
YT : Başarılı, ancak ortalamaya katılmaz
MU: Daha önce bitirilen ön lisans programından içerik olarak uygun bulunan dersler için verilir.



https://obs.aku.edu.tr/oibs/bologna/progAbout.aspx?lang=tr&curSunit=2301